top of page
  • Mohammad Hassani

Beste 19%

De politiek, hetgeen waar we soms denken niet veel invloed op te hebben, maar tegelijkertijd veel invloed op óns dagelijks leven heeft. Of het nou een avondklok, mondkapjesplicht of iets simpels als verworpen amendementen zijn die de toeslagenaffaire mede hebben gevormd, we ontkomen niet aan Den Haag.


De Tweede Kamer verkiezingen komen er weer aan. Op 17 maart heeft iedereen de kans om zijn/haar/hen 'democratische plicht' te doen. Het zal, ook dankzij corona, een uitdaging worden om mensen naar de stembus te krijgen. Zullen we, net als in Amerika, mensen massaal laten stemmen via de post? Voor 2,3 miljoen mensen (voornamelijk 70-plussers) lijkt dit wel het geval. Wat in ieder geval wel al is vastgesteld, is dat de verkiezingen dit jaar drie dagen duren. Dit is best ongebruikelijk, want normaal stemmen we overdag en hebben we laat in de avond al een voorlopige uitslag.

''Of het nou een avondklok, mondkapjesplicht of iets simpels als verworpen amendementen zijn die de toeslagenaffaire mede hebben gevormd, we ontkomen niet aan Den Haag.''

Los van het fysiek mensen te laten stemmen is er ook nog de wíl om überhaupt jezelf naar zo’n stemlokaal te begeven. Wanneer het verkiezingstijd is en ik aan de mensen in mijn omgeving vraag of ze gestemd hebben of gaan stemmen, hoor ik onder andere:


“Nee man, ik heb niet gestemd”

“Was dat vandaag dan?”

“Alsof er iets gaat veranderen als ik wél stem?!”


Laten we deze uitspraken één voor één behandelen, te beginnen met: “Ik heb niet gestemd”. Nou, hartstikke fijn dat jij de keuze maakt om jezelf volledig aan de genade van politici (die je vaak ook niet allemaal kent) over te leveren, maar gelukkig is ruim 81% (de opkomst van de verkiezingen in 2017) van de mensen wél begaan met onze toekomst, ongeacht de uitslag. Dus als je ook maar een béétje verandering zou willen zien, meld je bij een stemlokaal en laat de politicus of politieke partij op wie je gestemd hebt zijn uiterste best voor je doen.


“Was dat vandaag dan?”. Ik vind ‘m bijna lachwekkend, maar het kan natuurlijk gebeuren dat je in alle haast van de dag vergeet dat er verkiezingen zijn. Laten we alsjeblieft een reminder in onze smartphones zetten om die stempas mee te nemen. Dit jaar heb je drie dagen de tijd, dus geen excuses!

Alsof er iets gaat veranderen als ik wél stem?!

“Alsof er iets gaat veranderen als ik wél stem?!”. Dit is eentje die mensen waarschijnlijk het vaakst horen of zeggen. Na de verkiezingen voor de Brexit in 2016 en de daaropvolgende verkiezing van Donald Trump als president van Amerika, ben ik gaan beseffen dat het zéker de moeite waard is om te gaan stemmen. Vooral in Amerika is het echt onthutsend om te lezen dat maar de helft van de jongeren (tussen de 18 en 29 jaar) heeft gestemd, wat neerkomt op 23,7 miljoen mensen. Stel je eens voor wat de uitslag van die verkiezing had kunnen zijn als dat percentage rond de 75% zou liggen, laat staan hoger. Ook omdat uit onderzoek blijkt dat de jeugd tóch meer voor Hillary Clinton heeft gestemd.


Eigenlijk geeft deze coronatijd je meer reden om wél je stem uit te brengen. Inmiddels zijn de eerste half miljoen mensen in Nederland gevaccineerd (een cijfer dat heel snel gaat stijgen) en dat roept dus ook de vraag op; hoe willen we ons ‘normale’ leven weer gaan oppakken en wie zijn daarin onze leiders? Dát is de essentie van deze verkiezingen, aangezien we al geaccepteerd hebben dat het coronabeleid van het huidige (demissionaire) kabinet op brede steun van de Tweede Kamer mag rekenen.

neem niet het heft in eigen handen voor verandering, maar stém voor verandering”.

Een andere reden om je stem uit te brengen heeft te maken met de rellen omtrent de avondklok. Wat aanvankelijk demonstraties tegen de avondklok hadden moeten zijn, bleken uiteindelijk relpartijen om meerdere issues die breder waren dan alleen corona. Oud-president Obama zei ooit: “don’t boo, vote!”. Hoewel al het geweld en de gevolgen daarvan niet bepaald onder “booing” vallen, is de boodschap wel duidelijk: “neem niet het heft in eigen handen voor verandering, maar stém voor verandering”. Jouw stem, hoe onbeduidend die nu mag klinken, heeft wel degelijk invloed. Want samen met ruim 13 miljoen andere stemgerechtigden kiezen wij voor een nieuwe weg inslaan, alles laten zoals het nu is, of alles wat daartussen valt.


Om af te sluiten met deze overduidelijke call to action: stem op 17 maart (of de twee dagen ervoor) en geef jezelf geen ruimte voor excuses! Van Martin Luther King Jr. tot Aletta Jacobs, genoeg voorbeelden van mensen die ervoor hebben moeten vechten, dus heel oneerlijk van ons om dat voor lief te nemen.


Mohammad Hassani

Student International Business and Management (IBMS)

22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Links, rechts of gewoon gelijkwaardigheid?

Nadat ik als student culturele en maatschappelijke vorming het vak ‘Vrouw en Emancipatie’ gevolgd had, was er voor mij geen twijfel meer mogelijk, mijn missie in het leven was me inzetten voor gelijkh

Ga jij ook stemmen op 17 maart?

Stem Toen ik meer dan twintig jaar geleden het jongerenwerk in ging, had ik weinig belangstelling voor politiek, of specifieker, verkiezingen. Ik dacht: Ik zie wel welke partijen verkozen worden, en k

Het verscholen racisme in de Nederlandse media

Het is een vrijdagavond en ik krijg een artikel van het AD doorgestuurd. De titel verluidt “Akwasi pakt laptops EO af en dwingt journalist opname te wissen na vraag over Dam-speech” en daarmee is de t

bottom of page