top of page
  • Ngangitie Schal

Afro-Nederlandse Studies

In 2018 hoorde ik voor het eerst over het vak Afro-Nederlandse Studies. Een facebook post van the Black Archives zorgde ervoor dat er een onbeschrijfelijk gevoel van vreugde over mij heen kwam. Was dit het vak waar ik altijd op gewacht had? Is dit wat ik nodig heb? Het antwoord is: Ja! We zijn nu inmiddels twee jaar verder en in het schooljaar 19/20 heb ik eindelijk kunnen deelnemen aan het keuzevak, gegeven door Zawdie Sandvliet.


Elke week kreeg ik het besef van hoe fijn het is om een vak te volgen waarin mijn bestaan als Afro-Nederlands persoon centraal staat, de “Afro-Nederlandse identiteit” niet gereduceerd wordt tot de slavernij verleden en dat verleden op zijn beurt weer tot 1 à 2 pagina’s in een geschiedenisboek.

"Veel Afro-Nederlandse jongeren, waaronder ikzelf hebben over hun identiteit en de geschiedenis vanuit een dekoloniaal perspectief moeten leren door zelfstudie."

Veel Afro-Nederlandse jongeren, waaronder ikzelf hebben over hun identiteit en de geschiedenis vanuit een dekoloniaal perspectief moeten leren door zelfstudie. Dit leerproces was voor mij in het begin dan ook best eenzaam. Het feit dat er nu een vak bestaat waarin wij hierin begeleid worden maakt het proces naar bewustwording minder eenzaam. De gesprekken die tijdens de lessen plaats vinden hebben voor mij persoonlijk een therapeutische werking. Het verkennen van de Afro-Nederlandse geschiedenis is iets dat ik af en toe als pijnlijk en intens ervaar. Dat ik dit samen met een groep doe maakt het voor mij allemaal makkelijker om het te verwerken.

“If you want to go fast go alone, if you want to go far go together.” - African Proverb

Als ik nu op 23-jarige leeftijd terugkijk naar mijn ervaringen binnen het Nederlandse onderwijs merk ik hoe apart het is dat ik op het HBO pas kennis maak met onderwijs, waarin ik mezelf terug kan herkennen. Ik zou dan ook in de toekomst willen zien dat Afro-Nederlandse Studies een vast onderdeel wordt van het curriculum, binnen elk onderwijs laag.


Als Afro-Nederlandse Studies in de toekomst zou uitgroeien tot een opleiding of minor (het liefst en en) zou ik een van de eerste mensen zijn die zich hiervoor zou aanmelden! Het vak heeft tot nu toe veel meer diepgang en betekenis aan de ervaringen van mijn voorouders gegeven. Hierdoor heb ik op zijn beurt weer meer betekenis kunnen geven aan mijn identiteit als cis Afro-Nederlandse vrouw.


Ngangitie Schal

Student Culturele & Maatschappelijke Vorming

126 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ben ik een gentrifier?

Negen jaar geleden hoorde ik voor het eerst over gentrificatie, tijdens mijn master stadsgeografie aan de Universiteit van Amsterdam. Niet van een professor, maar van mijn meest belezen, gedreven, ind

Nieuwe studentenvereniging: Marula

Connecting, Empowering and Mobilizing students through heritage. Mijn naam is Evelyn Agyemang en ik ben één van de grondleggers van de Afro-Nederlandse studentenvereniging Marula. Voor mij is de veren

ROOTS

ROOTS! Zoals de wortels van de bomen. Wortels die zich tot ver over de oceaan uitstrekken. In landen waar mijn ogen alleen van kunnen dromen. Mijn dromen, haar herinneringen. Vervreemd, vervormd in he

bottom of page