top of page
  • Emma Maureen

Allyship

Wanneer je iets te weten wilt komen is het belangrijk al je oordelen aan de kant te zetten, te luisteren en te bevragen.

Door veel te luisteren en dialogen te voeren met mensen om mij heen heb ik de afgelopen 4 jaar mezelf en mijn leven verreikt. Ik heb de kans gehad om me door stages en schoolopdrachten dieper te kunnen verdiepen in maatschappelijke vraagstukken. Ik heb meerdere perspectieven leren kennen en geleerd hoe ik van uit hier kan kijken, handelen en sturen. Het belangrijkste hierin voor mij was een open en nieuwsgierige houding. Wanneer je iets te weten wilt komen is het belangrijk al je oordelen aan de kant te zetten, te luisteren en te bevragen.

Elke dag zie ik veel inspirerende mensen die een hart hebben voor een eerlijke wereld. Het thema inclusie trekt vaak mijn aandacht. Het idee dat de ene mens meer waard zou zijn dan de ander laat me letterlijk kotsen! Het raakt me diep in mijn hart wanneer ik zie hoe makkelijk mensen kwetsende daden verrichten of uitspraken doen. Vanuit dit gevoel probeer ik mijzelf elke dag te verdiepen om meer te weten te komen over waar dit vandaan komt en hoe dit in stand blijft. En vooral ook te kijken naar wat wel werkt en hoe kunnen mensen elkaar ontmoeten als mens en de verbinding aan gaan.

Het raakt me diep in mijn hart wanneer ik zie hoe makkelijk mensen kwetsende daden verrichten of uitspraken doen.

Een van de taken die ik mijzelf toeken is het werken aan een goede Ally zijn. Een Ally zijn is in de praktijk het benadrukken van sociale rechtvaardigheid, inclusie en mensenrechten door leden van een groep, om de belangen van een onderdrukte te bevorderen. De motivatie hiervoor komt deels voort uit empathie maar ook deels voort uit verantwoordelijkheid. Ik voel me enigszins verantwoordelijk doordat ik profiteer van de rijkdom in Nederland. De rijkdom die voortkomt uit de uitbuiting van een ander. Ik keur dit volledig af en wil dit ook laten zien in mijn keuzes en acties in mijn leven. Want zoals Angela Davis zegt,


¨In a racist society it’s not enough to be non-racist. We must be anti-racist¨.


Emma Maureen,

Student CMV aan de HvA

26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Ben ik een gentrifier?

Negen jaar geleden hoorde ik voor het eerst over gentrificatie, tijdens mijn master stadsgeografie aan de Universiteit van Amsterdam. Niet van een professor, maar van mijn meest belezen, gedreven, ind

bottom of page