top of page
  • Ahmed Imel

Werken als peer educator in corona tijd

Bijgewerkt op: 11 feb. 2021

¨Mijn eerste reactie ging uit naar een manier om alsnog in contact te blijven met mijn doelgroep, een manier om de aansluiting bij de jongeren te vinden¨


Wat heb je de afgelopen periode gedaan?

Naast mijn studie CMV werk ik als peer educator voor de organisatie Emancipator. Voor deze functie faciliteer ik IMAGINE-workshops. De IMAGINE-workshops zijn ontwikkeld en gericht op de mannen van de toekomst. Voornamelijk jongens en jonge mannen die nog in een fase zitten waarin ze zichzelf ontdekken en opzoek gaan naar hun seksualiteit, positie in de samenleving en naar hun de invulling van ‘man zijn’. Tijdens deze workshops probeer ik hen bewust te maken rond thema’s als mannelijkheid, vrouwelijkheid en van de genderstereotypen die er nu zijn en bied hen een alternatief: een vrijheid om zelf te kiezen wat voor man zij worden. Maar ook om een rolmodel te worden die opstaat tegen verschillende vormen van geweld. De IMAGINE-workshops heb ik op verschillende locaties verzorgd: op scholen, binnen het jongerenwerk en sportclubs. Tijdens IMAGINE-workshops merkte ik dat er iets mist. Voornamelijk het betrekken van de cultuur van de doelgroep. Ik ervaarde weleens weerstand vanuit de doelgroep omdat enkele onderwerpen als te confronterend werden ervaren, voornamelijk bij jongeren met een migratieachtergrond. Hierin probeerde ik de afgelopen periode verandering in te brengen tijdens mijn afstudeeropdracht. Ik heb mij voornamelijk beziggehouden met hoe ik dezelfde boodschap van Emancipator bij de jongeren met een migratieachtergrond overbreng zonder dat het confronterend overkwam. Ik vind het voornamelijk van belang dat de doelgroep jongeren met een migratieachtergrond wordt bereikt en dat er werkelijk een open workshops kan worden uitgevoerd. Om dit te kunnen realiseren moet de doelgroep zich veilig voelen en openstellen om te hun meningen te delen. Door een veilige omgeving te creëren zonder dat ze zich geconfronteerd voelen zou ik werkelijk bewustwording bij deze doelgroep kunnen teweegbrengen. Door cultuursensitief te werk te gaan zorgde ik ervoor dat de doelgroep niet voelt of merkt dat de westerse normen beter zijn, maar dat er rekening gehouden werd met hun eigen culturele normen en waarden.


Wat doe je nu anders/ Hoe is je aanpak nu anders in corona tijd vs. Normaal?

Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft Nederland niet zulke onzekere tijden gekend als anno 2020. Vanwege het COVID-19 virus was ik genoodzaakt om de richtlijnen van het RIVM aan te houden. Helaas zijn hierdoor de geplande IMAGINE-workshops komen te vervallen. Deze onzekere tijden vragen om creatieve oplossingen. Dit was een moment voor iedereen om out of the box te denken. Ik als CMV’er heb geen moment getwijfeld om mij aan te passen. Een CMV’er kenmerkt zich als een persoon die innovatief is en op zoek gaat naar oplossingen. Zo heb ik met mijn eindproduct ook gewerkt met de aanwezigheid van de ZOOM-emancipator. Dit ging niet fysiek helaas maar gelukkig bestaat er binnenkort zelfs 5G internet waardoor onze brainstormsessies virtueel plaats hebben gevonden via het programma ZOOM. Zo ben ik gekomen tot het volgend idee: De educatieve online challenge. De educatieve online challenges zijn gelukkig geen taboe. Zo kan iedereen vanuit huis in een veilige omgeving hun aandeel leveren. De jongeren scoren op de productiviteit omdat zij ontzettend hun best doen om iets goeds neer te zetten. Op psychologisch vlak betekent dit dat jongeren minder afgeleid zijn, op fysiek vlak betekent het dat jongeren minder moe raken en zij hebben enorme tijdwinst. Uit onderzoek blijkt dat een vijfde van de Nederlandse jongeren dagelijks minstens 90 minuten kwijt is aan reistijd. Dat is kostbare tijd van ruim anderhalf uur die ook ergens anders ingestoken kan worden. Bovendien begin je je dag niet geïrriteerd omdat je drie kwartier moet afleggen. De educatieve online challenges zijn ideaal voor het combineren met andere zaken. Dat kan iets kleins zijn zoals gamen of huiswerk maken. Hierdoor kan ik tijdens deze omstandigheden jongeren thuis bereiken en zorgen ervoor dat zij binnen blijven. Dit was deels de aanleiding voor mij om de educatieve online Challenges te gaan ontwikkelen.


Wat was je eerste reactie toen alles dicht zou gaan?

Mijn eerste reactie ging uit naar een manier om alsnog in contact te blijven met mijn doelgroep, een manier om de aansluiting bij de jongeren te vinden.


Wat waren de reacties op jou nieuwe manier van werken of van plan/onderneming/acties& hoe voelde je je daarbij?

Het is niet de bedoeling om continu het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Een bestaand sterk idee met een creatief jasje die ik bedacht heb was mijn focus. Zo zette ik uiteen wat de huidige trends zijn van Sociaal Media Influencers tijdens deze COVID-19 periode. Wat jongeren aantrekt is het meedoen aan challenges online. Dit is een trend waarbij mensen elkaar uitdagen om steeds een stapje verder te gaan in de challenge. Momenteel is meest gehypte en populaire challenge de TikTok Challenge. In deze uitdaging neem je een filmpje op waarin je playbackt op liederen die vervolgens met verschillende effecten bewerkt kunnen worden. Zo kwamen voetballers met het idee om op het platform van Tiktok allerlei manoeuvres uit te halen met een wc-rol om zo de kijkers te amuseren. Ik wilde op mijn eigen manier een challenge uitbrengen die zowel amuseert als de horizon van de jongeren verbreedt omtrent de thema’s binnen Emancipator.


Tips/ Iets wat je mee wilt geven aan andere studenten in deze corona periode?

Corona raakt ons allemaal, ook als je niet ziek bent of niet ziek ben geweest. Thuis studeren, minder vrienden bezoeken, misschien ver weg zijn van je familie. Dat kan je confronteren met allerlei onzekerheden. Probeer meer vaardigheden te leren nu je juist meer tijd hebt om jezelf te ontwikkelen zoals bijvoorbeeld een nieuwe taal leren.


Ahmed Imel,

Student CMV aan de HvA

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Van 0 naar 10

‘Nog even en dan ben je er” Hoevaak deze zin door mijn moeder, vriend en mijn eigen stem in mijn hoofd is uitgesproken, is ontelbaar vaak geweest deze afgelopen paar maanden. In het najaar van 2020 be

2021 of 2020 2.0?

Hi jij daar die onze blog leest! Wij zijn er weer en wensen jou de beste wensen in het nieuwe jaar. Wat is het een jaar geweest he? Het is geen makkelijk jaar geweest voor ons allen in het land. Een j

Verlangen naar het ´oude normaal´

De eerste dag thuiswerken, ergens eind maart van dit jaar, deed ik in mijn trainingsbroek en dikke trui aan. Geen blouse, geen wax in mijn haar. Ik vond het heerlijk. Wat een contrast met een normale

bottom of page