top of page
  • Bas Jacobs

Verlangen naar het ´oude normaal´

Bijgewerkt op: 11 feb. 2021

De eerste dag thuiswerken, ergens eind maart van dit jaar, deed ik in mijn trainingsbroek en dikke trui aan. Geen blouse, geen wax in mijn haar. Ik vond het heerlijk. Wat een contrast met een normale dag op de HvA. We hebben voor ons kleine appartement in Amsterdam West een lekker bankje midden in de zon. Als ik even geen zin meer had ging ik daar gelijk zitten. Tussendoor draaide ik mijn lessen via Zoom. Als dit het ‘nieuwe normaal’ is kan ik daar wel aan wennen. Alles een tandje langzamer en studenten leken het ook wel prettig te vinden. Win-win toch?

¨Want meer en meer kom ik erachter dat ik ooit het onderwijs in ben gegaan om iedere dag met jonge en gedreven studenten in een dynamische omgeving van elkaar te kunnen leren¨

Nu is het halverwege november en is de nieuwigheid ervan af. Sterker nog: ik ben het spuugzat. Als dit het ‘nieuwe normaal’ is dan doe mij maar het ‘oude normaal’. Want meer en meer kom ik erachter dat ik ooit het onderwijs in ben gegaan om iedere dag met jonge en gedreven studenten in een dynamische omgeving van elkaar te kunnen leren. Een omgeving waar plaats is voor reuring, discussie & humor en voor een lach & traan. Deze dynamiek mis ik enorm. Ik vind het met de week lastiger worden om studenten met een bedrukt gezicht te motiveren via mijn computer. Mijn grapjes worden van steeds mindere kwaliteit en er is geen ruimte om even een hand op iemands schouder te leggen. En tegelijkertijd is het toch de waan van de dag waar we allemaal mee moeten dealen. Oplopende corona-cijfers kunnen we niet negeren, we hebben allemaal een aandeel en verantwoordelijkheid om ook ons steentje bij te dragen. En dus start ik maar een nieuw MS-teams linkje.


Maar toch is er ook reden voor optimisme. Deze week hebben we voor het eerst weer fysiek lesgegeven in kleine groepen. En dan voel je gelijk hoe prettig het is om elkaar gewoon weer eens live in de ogen te kunnen kijken. En hoe waardevol het voor studenten is om met hun mede studiegenoten samen te kunnen leren. Onderlinge dynamiek is in mijn ogen essentieel voor een positief leerklimaat.


De afgelopen periode hebben we zelf ervaren hoe prettig het is om fysiek bij elkaar te mogen zijn. En toch heeft het online onderwijs ook waardevolle lessen opgeleverd. Studenten hebben nu bijvoorbeeld veel ervaring opgedaan met belangrijke competenties zoals zelfsturend leren en werken. Ik hoop dat we deze belangrijke lessen meenemen naar de toekomst. Wat mij betreft een toekomst in het teken van het ‘oude normaal’ 2.0.


Bas Jacobs,

Docent CMV/SW aan de HvA

31 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Van 0 naar 10

‘Nog even en dan ben je er” Hoevaak deze zin door mijn moeder, vriend en mijn eigen stem in mijn hoofd is uitgesproken, is ontelbaar vaak geweest deze afgelopen paar maanden. In het najaar van 2020 be

2021 of 2020 2.0?

Hi jij daar die onze blog leest! Wij zijn er weer en wensen jou de beste wensen in het nieuwe jaar. Wat is het een jaar geweest he? Het is geen makkelijk jaar geweest voor ons allen in het land. Een j

bottom of page